ROLA EDUKACJI EKOLOGICZNEJ I MONITORINGU ŚRODOWISKA NATURALNEGO
Ekologia i ochrona środowiska
to dwie dziedziny, które odgrywają z każdym rokiem coraz większą rolę w naszym codziennym życiu, choć nie zawsze zdajemy sobie z tego sprawę. Przez lata beztrosko czerpaliśmy pełnymi garściami z zasobów Ziemi nie zwracając uwagi na jej jednoczesną degradację przez nas ludzi. Natura - gleba, powietrze i woda - właśnie wystawiają nam rachunek. Zanieczyszczone powietrze, którym oddychamy, zanieczyszczona, a nieraz wręcz zatruta, woda, w której zamiera życie oraz zanieczyszczona gleba mają negatywny wpływ na wzrost i rozwój roślin i zwierząt, a jednocześnie bezpośrednio i pośrednio na zdrowie nas - mieszkańców naszej planety.
Nikt już nie wątpi w potrzebę ograniczania szkód jakie wyrządzamy środowisku naturalnemu, w którym żyjemy. Rola edukacji ekologicznej i środowiskowej jest nieoceniona, zarówna ta szkolna, jak i skierowana do osób dorosłych i decydentów. Edukacja prowadzona w szkole oraz placówkach pozaszkolnych dla dzieci i młodzieży to fundamentalna część tej edukacji. Młodsze pokolenia są bardziej wrażliwe na zagrożenia dla środowiska naturalnego. Jednocześnie, są w stanie przekonać do zmiany nawyków starszych członków rodziny oraz otoczenia - sąsiadów, znajomych rodziców itp.
Jak każde zajęcia edukacyjne, aby były skuteczne, powinny być ciekawie i atrakcyjnie przeprowadzane. Nawet najbardziej potrzeba wiedza nie będzie przyswajana szeroko przez uczniów, studentów i dorosłych, jeśli przekazywana jest tylko w postaci teoretycznego wykładu. Dlatego, w cykl zajęć edukacyjnych dotyczących ekologii i ochrony środowiska należy i warto włączyć funkcjonalne modele dydaktyczne prezentujące czyste energie, przyrządy do pobierania i badania próbek środowiskowych (wody, gleby, powietrza) oraz zestawy badawcze i eksperymentalne opracowane specjalnie dla uczniów szkolnych, studentów lub uczestników zajęć i warsztatów organizowanych przez instytucje naukowo-badawcze, takie jak parki narodowe i krajobrazowe, nadleśnictwa czy fundacje i stowarzyszenia (NGO).
Monitoring środowiska naturalnego
to druga grupa działań niezbędnych, aby uratować od zniszczenia nasze środowisko życia. Obejmuje on całą gamę działań i to przeprowadzanych w długim okresie. Polega na cyklicznych badaniach w ramach średnio- i długookresowego monitoringu takich elementów natury jak naturalne zbiorniki wodne (morza, rzeki, jeziora, stawy...), gleby, powietrze, ale także inne ekosystemy, takie jak lasy, parki, łąki... Wymaga to wytrwałości i systematyczności oraz wyposażenia szkół i ośrodków badawczych w niezbędny sprzęt pomiarowy oraz przyrządy do pobierania prób gleby, wody i powietrza oraz zestawy do ich badania, przechowywania, opracowywania. W przypadku gleb, przykładem będą zestawy do pobierania prób glebowych, sita do rozdzielania frakcji glebowych oraz cała gama zestawów do oznaczania cech i czystości badanych gleb. W przypadku wody, będą to sita, czerpacze i czerpaki do pobierania prób wody, krążki Secchiego do badania przejrzystości wody, zestawy do badania fizycznego i chemicznego składu badanej wody oraz cała gama wyposażenia laboratoryjnego przydatnego do przechowywania i badania próbek pobranych wód.
Warto edukować i badać nasze środowisko naturalne, naszą Ziemię, nie tylko aby zachować ją dla przyszłych pokoleń - naszych dzieci, ale także aby zatrzymać jej degradację i poprawić nasze warunki życia już teraz!