Manual also in UKRAINIAN





Translations of the Jangar website into English are under development. Some of the content has been translated using automatic tools. We ask for your understanding.
A to jeszcze nie wszystko! Warto poznać naszą gromadkę robotów edukacyjnych. Każdy znajdzie tu "swojego" robota. Dla najbardziej zaangażowanych lub zaawansowanych – oczywiście nasz Robot JD Humanoid (PL) – prawdziwy przebój na rynku – robi pompki, staje na głowie, tańczy, śpiewa, pisze, rozpoznaje twarze... Słowem potrafi robić mnóstwo rzeczy, których... wielu z nas nie potrafi ;-) To się nazywa przyjemna nauka...!
Potem, rodzina robotów ATOROBOT, czyli Robot EDU-POJAZD do programowania graficznego C Arduino, a także mini robot jaki widujemy w fabrykach, czyli Mechaniczne ramię robota na podwoziu jezdnym, prześmieszny robot-żaba FROG, Robot Łazik gąsienicowy, czy też "światłolubny" Robot edukacyjny podążający za światłem słonecznym. A to jeszcze nie wszystko!
Nie możemy zapomnieć o niesamowitych, inteligentnych klockach CUBROID - programowalnych i bezprzewodowych, dodatkowo kompatybilnych z najpopularniejszymi klockami świata. Wyglądają jak wysokiej jakości klocki konstrukcyjne, ale... można je programować (Scratch, blokowy...), bo wyposażone są wewnątrz w czujniki (dźwięk, ruch...) i siłowniki, więc można z nich zbudować prawie wszystko - robota, pojazdy, choinkę, gitarę itd. Są bezprzewodowe i można je programować oraz sterować nimi tabletem lub smartfonem. Ma 3 poziomy kodowania - od najprostszego po zaawansowany. Dla każdego - dzieci 4+ i nastolatków.
Błędem byłoby także zlekceważyć, na pozór skromną, kostkę-robota KODBIT, czyli sprytną kostkę do nauki programowania. Taka niepozorna, a taka prosta i sprytna zarazem. Robot KODBIT po zaprogramowaniu oferuje wiele funkcji: odtwarzanie muzyki, reagowanie na głos, wyświetlanie symboli, sterowanie BT, unikanie przeszkód, śledzenie linii i wiele innych funkcji. Do tego robota także - oprócz instrukcji - dołączamy gotowe projekty programistyczne - aż 14 - w języku C Arduino IDE lub bloczkowym. W rzeczywistości KODBIT to wyjątkowy robot edukacyjny, którego celem jest praktyczna nauka programowania od podstaw elektroniki po sterowanie mikrokontrolerów. Dołączona do zestawu instrukcja w formie elementarza prowadzi krok po kroku przez tajniki budowy robotów, wyjaśnia w jaki sposób odbywa się ich sterowanie, a następnie uczy jak zaprogramować robota w języku C.
Żeby było jeszcze ciekawiej, to CUBROID i KODBIT są kompatybilne ze sobą i z innymi popularnymi klockami, w tym LEGO®.
Czy to już wszystko? Oczywiście, że nie. Zapraszamy do szczegółowego zapoznania się z naszą ofertą. Warto!
marzec 2022 - POMOC DZIECIOM UKRAIŃSKIM uczącym się w szkołach polskich
Zdając sobie sprawę z trudnej sytuacji rodzin ukraińskich przebywających w Polsce na przymusowym uchodźstwie, szczególnie tym, które przyjechały (uciekły przed wojną) do Polski z dziećmi w wieku szkolnych, w chwili gdy zdaliśmy sobie sprawę, że uchodźcy ukraińscy będą w Polsce musieli zostać dłużej, a więc dzieci ukraińskie staną się uczniami szkół polskich, rozpoczęliśmy przygotowywanie i tłumaczenie naszych instrukcji i kart pracy na język ukraiński.
Są one dołączane BEZPŁATNIE do wszystkich przygotowanych przez JANGAR dla uczniów ukraińskich i nauczycieli nauczających w klasach ukraińskich lub klasach z uczniami ukraińskimi środków dydaktycznych wykorzystywanych w polskich szkołach do nauczania fizyki, biologii, chemii, geografii, języków obcych (języka polskiego, języka ukraińskiego, języka angielskiego...), matematyki oraz zagadnień dnia codziennego, takich jak segregacja odpadów.
Przygotowane materiały dla uczniów ukraińskich oraz nauczycieli w szkołach z uczniami ukraińskimi obejmują instrukcje, opisy i karty pracy zestawów doświadczalnych i eksperymentalnych, modeli demonstracyjnych, modeli uczniowskich, mikroskopy, preparaty mikroskopowe (zestawy mikroskopowe), manipulacyjne pomoce dydaktyczne i naukowe, plansze edukacyjne, gry dydaktyczne, maty dydaktyczne, pomoce dydaktyczne do zajęć w terenie, szkło i wagi laboratoryjne, w tym zestawy do zajęć laboratoryjnych z fizyki i chemii, i wiele innych szkolnych środków dydaktycznych, które mają wspomóc pracę szkół, a przede wszystkim nauczycieli nauczających różne przedmioty szkolne i którzy podjęli trud edukacji dzieci z Ukrainy.
Mamy nadzieję, że dostarczane przez nas materiały do pracy z dziećmi ukraińskimi, wspierające tych nauczycieli ułatwią pracę nauczycielom, a dzieciom ukraińskim pozwolą poczuć się w naszych szkołach pewniej i swobodniej.
Podręczniki szkolne w języku ukraińskim nie zastąpią czynnego udziału dzieci w procesie nauczania danego przedmiotu, warto je włączyć w tok nauki umożliwiając im czynny, aktywny udział w lekcji z pomocą plansz, modeli i zestawów eksperymentalnych i doświadczalnych, a także umożliwić naukę poprzez zabawę - po polsku i po ukraińsku, a więc całej klasie szkolnej - w tym przypadku przydadzą się na przykład plansze i maty z podwójnymi opisami (polskimi i ukraińskimi).
Warto podkreślić, że przygotowane przez nas materiały w języku ukraińskim do nauczania biologii, fizyki, chemii, geografii i innych przedmiotów szkolnych to zarówno proste opisy modeli, jak i często kilkunastostronicowe lub kilkudziesięciostronicowe instrukcje z kartami pracy. Przykładem może być seria zestawów EKSPERYMENTY UCZNIOWSKIE Fizyka. Jest to seria 7 zestawów, każdy w oddzielnym pudełku z instrukcjami i kartami pracy do każdego zestawu - razem jest to 96 eksperymentów i doświadczeń szkolnych! Zestawy są kompaktowe, można je rozdać i zebrać z powrotem, co ułatwia pracę nauczyciela. Instrukcje zarówno w języku polskim, jak i ukraińskim, powoduje, że nauczyciel może pracować jednocześnie z całą klasą - uczniami z Ukrainy i uczniami polskimi. Połączenie udostępnianych podręczników ukraińskich z naszymi materiałami edukacyjnymi da wymierne efekty w zakresie integracji uczniów ukraińskich z uczniami polskimi.
Warto też podkreślić, że w pierwszej kolejności tłumaczymy najbardziej popularne, a więc najpowszechniej występujące w polskich szkołach modele, zestawy pomocy dydaktycznych i gry. JANGAR istnieje i działa już ponad 25 lat na rynku dydaktycznym i przez ten czas zaopatrzyliśmy w pomoce dydaktyczne i materiały edukacyjne tysiące szkół - jest więc olbrzymie prawdopodobieństwo, że duża ilość szkół posiada nasze pomoce dydaktyczne i inne materiały do pracy z uczniami.
Trzymamy kciuki za szkoły, dzieci polskie i ukraińskie oraz nauczycieli polskich, ukraińskich oraz ich asystentów, a także dyrektorów szkół i gminy, które bezpośrednio stanęły przed tym nagłym zadaniem włączenia dzieci ukraińskich do systemu szkolnego w Polsce. Nasze najszczersze słowa uznania!
kwiecień 2023 - Dofinansowanie Ekopracowni i Zielonych Pracowni w szkołach
Możliwość uzyskania funduszy na stworzenie Ekopracowni i Zielonych Pracowni w szkołach to bardzo ważny krok w kierunku poprawy jakości edukacji ekologicznej i świadomości ekologicznej uczniów. Dlaczego warto starać się o dofinansowanie w ramach Programu Regionalnego Wsparcia Edukacji Ekologicznej? Poniżej kilka odpowiedzi:
1. Edukacja ekologiczna - ekopracownia i zielone pracownie są optymalnym miejscem do przeprowadzania zajęć edukacyjnych związanych z ekologią, ochroną środowiska i zrównoważonym rozwojem. Uczniowie zyskają wiedzę teoretyczną i praktyczną z ekologii i mogą nauczyć się, jak dbać o środowisko naturalne lokalnie i globalnie.
2. Świadomość ekologiczna - dzięki ekopracowni i zielonym pracowniom, uczniowie będą mieli okazję do praktycznego działania na rzecz ochrony środowiska. To z kolei może wpłynąć na zwiększenie ich świadomości ekologicznej i podejmowanie bardziej odpowiedzialnych działań w codziennym życiu.
3. Korzyści finansowe - bardziej świadoma ekologicznie społeczność szkolna to większa dbałość o środowisko naturalne, także poprzez działania lokalne i osobiste - w szkole, w domu, w najbliższej okolicy: oszczędzanie wody, energii elektrycznej, prawidłowa segregacja odpadów. Przyniesie to ogromne oszczędności szkole i gminie.
4. Współpraca ze społecznością lokalną - budowa ekopracowni i zielonych pracowni może przyciągnąć uwagę społeczności lokalnej oraz wzmocnić relacje między szkołą, a lokalnymi przedsiębiorcami, organizacjami czy instytucjami. Dzięki temu, szkoła może stać się ważnym ośrodkiem życia społecznego.
5. Rozwój kompetencji miękkich - uczniowie uczestniczący w projektach realizowanych w ekopracowni i zielonych pracowniach mają szansę rozwijać swoje kompetencje miękkie, takie jak kreatywność, innowacyjność, umiejętności interpersonalne, czy też zdolności organizacyjne.
6. Nowoczesne wyposażenie i technologie - ekopracownia i zielone pracownie mogą również przyczynić się do podniesienia jakości nauczania w szkole, dzięki zakupionemu wyposażeniu z zakresu nowych technologii dostępnych dla nauczycieli oraz uczniów.
7. Wzrost prestiżu szkoły - posiadanie nowoczesnej ekopracowni i zielonych pracowni może wpłynąć pozytywnie na wizerunek szkoły i jej prestiż. Może to przyciągać więcej uczniów oraz zainteresowanie ze strony lokalnych władz i mediów.
Warto zaznaczyć, że inwestycja w ekopracownię i zielone pracownie w szkole to także inwestycja w przyszłość, która przyniesie korzyści dla środowiska i społeczności lokalnej.